Как да се справим с часовата разлика при пътуване

Как да се справим с часовата разлика при пътуване

Ние имаме вътрешен часовник, който ни дава такта за нормалния ни ритъм на ежедневието. И когато този часовник е нарушен заради голямата часова разлика при дълги пътувания, това може да доведе до сериозно нарушаване на биологичния ни ритъм, което от своя страна може да причини дискомфорт като: главоболие, умора, замаяност, сънливост, раздразнение, меланхолия, загуба на апетит, безсъние и др. Симптомите и тяхната степен на проявление зависят от няколко фактора: възраст, здравословно състояние, сън, хидратация и консумацията на алкохол.

Адаптацията към часовата разлика  може да отнеме от два дни до цяла седмица. Причината за това се дължи на дългите полети, които объркват биологичния ни часовник, отговорен за съня и събуждането. Събрахме за вас няколко полезни съвета, които ще ви помогнат да се адаптирате и възстановите по- бързо и плавно към голямата часова разлика при пътуване.

Всъщност посоката има значение! Когато пътувате на изток, губите време и денят се скъсява, а когато летите на запад денят става по-дълъг. Според някои специалисти, ако ни предстои пътуване на изток е препоръчително да започнем да си лягаме по-рано – час, или два няколко дни преди заминаването. Така ще помогнем на организма ни да се подготви с новата часова разлика. А ако ви предстои пътешествие на запад, трябва да направите обратното – започнете да си лягате 1-2 часа по- късно от обичайното, за да настроите биологичния си часовник.

Друг трик е да си нагласите аларма, която да отговаря на часовата зона, където ще пътувате и да организирате деня си по новия часовник поне 2 дни преди пътуването, за да може организмът да се приспособи по – лесно след това. А когато пристигнете се придържайте към новото време, без да се изкушавате. Ако е ден, но се чувствате много уморени, не оставайте в стаята, а напротив – излезте навън и бъдете активни, за да се приспособите по – лесно към новото часово време.

Разбира се, ако трябва да сте бодри и концентрирани, когато пристигнете не посягайте преди това към алкохолни или кофеинови напитки. Консумирайте леки храни, богати на белтъчини продукти – те ще ви задържат на фокус, защото консумацията на въглехидрати ще ви направи сънливи.

Не забравяйте и за силата на витамин Ц, който също има способността да ви държи бодри. Така по- лесно ще преборите умората!

Друг полезен съвет е да останете възможно най- хидратирани! Липсата на достатъчно течности може да направи нещо повече от изсушаване на кожата ви. Дехидратацията затруднява тялото да се приспособи към новия ритъм. Така, че е добре да имате под ръка бутилка с вода. 

Специалистите съветват да се изложите на светлина по правилния начин. А какво означава това ли? Дневната светлина или нейната липса играе огромна роля в сигнализирането на тялото ви, че е време за почивка. Така че има смисъл да регулирате излагането на светлина, зящото то може да подмами мозъка ви да се приспособи към промяна на времето.

Опитайте се да избягвате средствата за сън, докато пътувате, тъй като е много по-добре да направите тази смяна естествено. Но ако все пак се нуждаете от медикаменти и трябва да изпиете хапче, специалистите съветват да изберете мелатонин - това е химикалът, който мозъкът ви освобождава, за да ви накара да заспите. Преди това, разбира се, консултирайте се с вашия лекар за това!

Любопитно е, че според изследвания, хората, които водят здравословен начин на живот и се придържат към балансирано хранене и тренировки развиват по –слаби симптоми от смяната на часовото време. 

Е, остана само да изберете дестинацията и да планирате вашето следващо пътешествие!

© 2014 - 2022 Фреш Холидей - почивки, екскурзии, хотели, билети, рент-а-кар, туристическа агенция София, туристическа агенция Варна